ACTIVITATS D’HABILITATS DE PENSAMENT
Habilitats de recerca
1- DESCOBRIM UN AUTOR “PERRAULT”
Ensenyem una foto de l’autor d’una manera poc usual: a través d’un forat, per una cantonada... Deixem que els infants opinin, que busquin la seva resposta i els demanem les raons de les seves afirmacions o dels seus dubtes.
2- QUÈ ENS AGRADARIA SABER SOBRE ANDERSEN?
Els infants han de pensar preguntes que els agradaria saber de l’autor.
· On va néixer?
· Quines obres va fer?
· Quantes obres va fer?
3- TRIEM UN CONTE DELS GERMANS GRIMM
D’entre tots els contes que coneixen dels Germans Grimm, triarem el que més ens agradi i crearem un altre conte a partir dels personatges d’aquest.
4- COMPAREM ELS AUTORS
Formularem frases que ells hauran de completar.
· Perrault va nèixer abans que..............
· Andersen ha escrit ..................
· Els Germans Grimm van morir.............
5- DESCRIBIM L’AUTOR
Ensenyarem la foto de l’autor i els nens i nenes descriuran el que hi veuen en aquella foto.
Habilitats de contextualització: “LA SIRENETA”
1- PREGUNTES CLAU
Fer explicar el conte de “La Sireneta” a partir d’aquestes preguntes:
· Quan?
· Com?
· On?
· Perquè?
· Qui?
2- DE CADA CONTE
Hem de dibuixar o buscar, en dibuixos ja fets, els termes clau de cada conte, i fer que els relacionin amb el conte corresponent.
- Aigua
- Peixos
- Cua
- Bruixa
- Antídot
- Príncep
Han de procurar saber de quin conte es tracta i reconstruir-lo a partir dels mots clan.
3- COMPARA PERSONAGES
Hem de completar les frases amb la paraula que hi correspon.
· La sireneta és més ………………. que la bruixa.
· La sireneta té ................... en canvi el príncep no.
· La sireneta no pot ………... però en canvi el príncep si.
4- PREGUNTA DIFÍCIL
Formularem una frase en la que els nens i nenes hauran de comentar i debatre entre ells.
La sireneta pertany al grup dels peixos o al grup de les persones?
5- BUSCA A LA MEMÒRIA
Citarem uns quants personatges del conte, que siguin bons i altres que siguin dolents . Alguns que siguin grans i altres que soguin petits. Alguns que les coses els hi surtin bé i d’altres que les coses els hi surtin malament.
Habilitats de raonament: “LA REINA DE LES NEUS”
1- CLASSIFICACIÓ RAONADA
Es tracta de repassar els diversos personatges del conte, en primer lloc el protagonista i més endavant els secundaris, seguint el criteri:
* M’agrada perquè...
* No m’agrada perquè...
* Em fa ràbia perquè...
* El trobo divertit perquè...
* Em fa riure perquè...
2- UN CONTE A L’INREVÉS
Expliquem el conte “La reina de les neus”, a través de les causes i els efectes que produeixen, és a dir, començant a l’inrevés.
3- UN BOSSÍ
Mostrem personatges o escenes i les relacionem amb el conte. Això es pot fer amb làmines, diapositives, ets. És un bon treball per improvisar i serveix per veure si s’ha comprès i assimilat la narració. Aquest exercici exigeix capacitat de síntesi i permet d’anar al tot a partir d’una part.
Després discutim com ho hem fet, per saber que només una escena o un detall pertanyia al conte, i ho relacionarem amb el puzle.
4- PER A QUÈ SERVEIXEN ELS CONTES?
Preguntarem als infants de què són mitjà els contes, a través de preguntes com ara:
· Els contes serveixen per divertir?
· Els contes serveixen per aprendre?
· Els contes serveixen per fer-nos adormir?
· Els contes serveixen per distreure i passar l’estona?
· Els contes serveixen per treure la por?
· Els contes serveixen per estar atents i callats?
5- QUINES QUALITATS ENS AGRADEN D’UN CONTE?
· Que tingui un bon final.
· Que tingui molts personatges.
· Que hi hagi princeses.
· Que tingui objectes màgics.
· Que sigui conegut.
· Que hi passin moltes coses.
Habilitats de traducció: “EL SOLDADET DE PLOM”
1- MIRA I NARRA
Mirarem làmines o diapositives, farem narrar el conte, ja sigui individual o col·lectivament. Constantment preguntarem què va passar; què ve després...
També podem descriure detalls dels contes: com anava vestida la ballarina, quina és la cama que li falta al soldadet de plom...
2- DESCRIURE UN PERSONATGE
Imaginarem i descriurem un personatge del conte (cadascú el que li agradi més) amb tots els detalls: com és, com va vestit, quines sabates du, quina veu té, què menja...
Després es pot dibuixar.
3- FER TEATRE
Després de llegir una part del conte, fem dos grups i que representin l’escena. Veurem com la mateixa escena pot haver estat entesa i comunicada de maneres diferents.
4- DRAMATITZAR
Després d’haver explicat el conte amb tot detall una o dues vegades, preparem un escenari amb els tres o quatre elements imprescindibles i farem que representin el conte per grups (segons els personatges que hi intervinguin). Ningú pot dir res i entre els actors s’han de mirar per seguir el guió. La mestra o el mestre pot anar dirigint també amb gestos.
5- D’UN MÓN A UN DIBUIX
A partir del conte haurem de fer un dibuix que el representi, és a dir, que tothom s’adoni que aquell dibuix pertany a aquell conte. Abans de dibuixar podem discutir quin ha de ser el tema del dibuix.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada